Prima pagina Despre mine Ganduri pentru weekend Invitatii mei Contributii editoriale Contact

Cronica unui esec anuntat

Publicat la data de: 28-10-2021

Posted on: October 28th, 2021 by RaduC No Comments

Pe cei care sunt cititori constanti ai acestui blog nu ar trebui sa ii surprinda drumul infundat pe care a ajuns campania de vaccinare si managementul pandemiei din Romania. De-a lungul intregului an am observat nu o data ca nu ne aflam pe drumul cel bun si o schimbare de macaz este necesara.

In ianuarie 2021 constatam impreuna cu Eliza Rogalski ca o astfel de campanie provaccinare are nevoie de mai putina ratiune si mai multa emotie. “Promovarea unei campanii de vaccinare este un doctorat pentru un om de comunicare. Pentru a avea o campanie de succes, el trebuie sa foloseasca cunostinte din domenii variate, precum stiinta comunicarii, economie, psihologie, sociologie si asa mai departe.” spunea Eliza.

O metafora excelenta citita in Financial Times o aminteam cu acel prilej. “Un expert spunea ca daca e sa fie pierduta campania pro vaccinare ea va fi pierduta in online. Pentru ca, in online, orice persoana care are indoieli sau opinii anti-vaccin poate sa gaseasca orice “aroma” isi doreste in functie de comunitatea din care face parte.  In acest timp, comunicare oficiala guvernamentala serveste “vanilie” pentru toata lumea.”

Imbratisand aceasta metafora, Eliza facea o recomandare guvernului. “Eu cred ar trebui ma intai sa vada care sunt “aromele” preferate in bulele la care nu s-a gandit si pe care inca nu le-a inteles pana acum. Dupa aceasta evaluare, sa inceapa o campanie emotionala in care, cred ca nu e prea tarziu, sa vorbim de primul act de unitate al unei societati din ce in mai fragmentate. Aparitia acestui vaccin are trebui sa fie o sarbatoare care sa ne ajute sa intelegem ca nu putem iesi dintr-o problema atat de grava decat impreuna, La prima vedere vaccinarea este un act foarte intim. Este vorba de corpul tau care iti apartine. Insa nu este asa. Intr-o boala infectioasa, corpul tau este al microbului si in consecinta al societatii in care te misti si catre care il transmiti. Din pacate, faptul ca virusul nu e vizibil cu ochiul liber ii face pe multi sa il ignore, sa il considere lipsit de importanta, de gravitate. Esential este sa intelegi ca, intr-o pandemie, corpul tau nu iti apartine in totalitate. De aceea este extrem de importanta dezvoltarea unui sentiment de solidaritate intr-o astfel de campanie de comunicare.”

Din pacate, campania de comunicare a continuat sa “serveasca vanilie tuturor” de catre cofetari cu o audienta limitata. Multa vreme nu am inteles aceasta perseverenta intr-un proces care evident nu dadea rezultate. Asta pana am realizat in mai 2021 “Adevaratul obiectiv al campaniei de vaccinare”.

“Daca privim in urma, nu putem sa nu remarcam faptul ca procesul de vaccinare nu si-a propus in nicio clipa cu adevarat stimularea cererii, ci stimularea ofertei de vaccinare. O diferenta importanta menita sa tina sub control pacea sociala, dar care a dus la o crestere lenta si, in final, la o utilizare suboptima a capacitatilor de vaccinare create. (…)

Realizam in mai ca “mult mai important este ca, intr-adevar, toata lumea este fericita: cei care doreau sa se vaccineze nu au trebuit sa astepte, iar cei nehotarati sau total contra au primit aceleasi drepturi ca cei vaccinati. Inutil sa spunem ca o astfel de masura, menita sa elimine frustrarile, va diminua si mai mult motivarea celor nehotarati. Ceea ce se ignora, cred, este faptul ca vaccinarea nu are nimic de a face cu un maraton, ci mai degraba cu urcarea unui munte foarte inalt. Vaccinarea primelor 5 milioane de romani a fost o urcare la pas. Vaccinarea urmatoarelor 5 milioane va fi o misiune teribil de dificila.”(..)

“O strategie de vaccinare care sa aiba ca obiectiv diminuarea tensiunilor sociale si a radicalizarii poate sa aiba ratiuni cat se poate de legitime, prin prisma unui set de castiguri pe care le aduce.” (…) In acelasi timp insa, oportunitatea plasarii obiectivelor sanitare in planul doi aduce un risc important care nu poate fi neglijat. Aparitia unui val patru la toamna ar putea eroda semnificativ toate castigurile de pana acum.”

Frenezia relaxarilor din vara, in pofida unei rate de vaccinare scazute, am intampinat-o cu un nou avertisment “Suntem in ochiul furtunii”

“Judecata prin prisma scaderii spectaculoase a numarului de imbolnaviri si decese, situatia pare sa arate o imbunatatire marcanta. Riscul major insa este acela ca nu privim la indicatorul corect si avem, din nou, o abordare reactiva, in loc sa avem una proactiva. Si asta din cel putin doua motive.

In primul rand, este vorba de tendinta sezoniera, dovedita deja pe multe meridiane in ultimele 12 luni, prin care anotimpul cald inhiba transmiterea, in timp ce anotimpurile reci o favorizeaza. Iar impactul intoarcerii la anotimpul rece va fi cu atat mai puternic, cu cat ponderea populatiei nevaccinate va fi mai mare. Iar aici Romania, din pacate nu sta deloc bine, ceea ce ne duce la al doilea motiv de preocupare. Procentul mic al populatiei vaccinate ar trebui sa fie extrem de ingrijorator, in conditiile in care ipoteza care isi face din ce in ce mai mult loc este aceea ca imunitatea de turma la nivelul unei tari va fi o conditie necesara, dar nu si suficienta pentru tinerea pandemiei sub control.”

Cu acel prilej concluzionam “inducerea in pripa a unui sentiment de siguranta in randul populatiei va scadea rigoarea in comportament si apetitul pentru vaccinare, creand vulnerabilitati majore. Iar una dintre consecinte va fi inclusiv volatilitatea evolutiilor economice. Avertismentul expertilor, autori ai articolului din National Geographic ar trebui luat foarte serios in seama:

“Relaxare restrictiilor sanitare publice si declarare prematura a victoriei ar putea faca ca varianta Delta a virsului sa explodeze la toamna”.

O analiza lucida, la rece, asa cum au fost toate cele de mai sus, ar fi putut evita marile capcane in care am cazut de-a lungul acestui an. Din pacate acest lucru nu s-a intamplat, iar acum platim un tribut teribil si incercam sa salvam ce se mai poate si pe cine se mai poate.

Un weekend placut!

Referinte:

Campania pro vaccinare – mai putina ratiune si mai multa emotie, ianuarie 2021

 Adevaratul obiectiv al campaniei de vaccinare, mai 2021

Suntem in ochiul furtunii, iunie 2021

Retribuirea vaccinarii este o abordare eronata, iulie 2021

Cititorii acestui material sunt rugati sa consulte disclaimer-ul
prezent in Termeni si conditii de utilizare a continutului

Daca doriti sa lasati un comentariu cu privire la acest articol o puteti face aici

Vreau sa primesc notificari despre noile postari la :