Legenda spune ca Turnul Babel a ramas neterminat cand oamenii au incetat sa mai vorbeasca aceeasi limba si au incetat sa se mai coordoneze. La fel si cu deficitul bugetar al Romaniei. Obiectivul micsorarii lui semnificative si constante nu va fi atins atata vreme cat cei chemati sa rezolve problema vor continua sa vorbeasca limbi diferite.

Marea confuzie care se face este aceea ca se vorbeste despre ajustari bugetare in general, ignorand faptul ca exista de fapt doua categorii importante si foarte diferite de ajustari: ajustarile bugetare “ritualice” si ajustarile bugetare de impact.

Ajustarile bugetare “ritualice” sunt cele care presupun corectarea unor decizii abuzive, neetice sau discriminatorii. Putem include aici sistemul pensiilor speciale, suprapopularea unor institutii sau companii de stat, salariile, cheltuielile sau investitiile excesive sau nejustificate.

Problema este ca exista un grup important de analisti/decidenti care considera ca doar aceste ajustari “ritualice” vor fi suficiente pentru a corecta cea mai mare parte din deficitul bugetar. Aceasta ipoteza este falsa, economiile nefiind nici pe departe suficient de mari pentru a genera cei 40 de miliarde necesari pentru acest an. Asta face ca o alta categorie de analisti/decidenti sa considere ca astfel de ajustari pot fi amanate sau ignorate, avand in vedere ca suntem deja in criza de timp si avem nevoie de rezultate imediate. Din acest motiv, acest al doilea segment de lideri de opinie considera ca masurile care conteaza cu adevarat sunt cele de impact, care ne ajuta sa raspundem asteptarilor Comisiei Europene, agentiilor de rating si investitorilor, minimizand astfel riscul de a fi penalizati.

Adeptii taierilor “ritualice” sunt focalizati mai ales pe taierea cheltuielilor, in timp ce adeptii masurilor de impact sunt axati mai degraba pe cresterea veniturilor fiscale.

Pasul esential care trebuie facut de ambele grupuri pentru a iesi din blocajul actual este recunoasterea faptului ca cele doua abordari nu sunt alternative, ci complementare. Ambele tipuri de ajustari sunt de fapt necesare si iata de ce.

Marea problema a decidentilor politici din Romania nu este doar rezolvarea deficitului bugetar, ci, in egala masura, rezolvarea deficitului de incredere. Populatia nu va accepta ajustarile care chiar conteaza financiar, fara un sir de semnale care sa instaureze, chiar si partial, increderea ca guvernantii ii trateaza pe toti la fel, fara a face discriminari pentru o categorie profesionala/sociala sau alta. Acesta este rolul ajustarilor “ritualice”, rolul de a incepe restabilirea increderii . Pentru ca, altminteri, din punct de vedere bugetar, impactul lor va fi extrem de limitat. Dar nu se poate trece la masurile care conteaza fara primele semnale menite sa restabileasca increderea. Iar asta se poate face doar prin ajustarile “ritualice”.

In acelasi timp, trebui gandite si puse in aplicare si acele masuri care chiar conteaza. Iar acestea se impart in doua categorii: cele care dau rezultate imediate, precum cresterea de taxe si impozite, si cele care pot avea consecinte doar incepand cu 2026, precum eliminarea evaziunii la TVA. In acest moment, Romania are nevoie de masuri cu rezultate imediate, care sa arate catre observatori o inversare de tendinta in ce priveste deficitul bugetar si hotararea de a atinge obiectivele vizate pentru acest an.

Insa drumul dificil al ajustarii fiscale nu se va termina in 2025! De fapt, el de abia incepe. Asta inseamna ca celelate masuri, care vor incepe sa produca efecte de abia incepand cu 2026, vor fi si ele absolut necesare pentru a continua consolidarea fiscala. Din acest motiv, temerea ca odata cu cresterea anumitor taxe si impozite se va abandona orice alte masuri de eliminare a evaziunii si discrimarii fiscale nu mi se par justificate. Fara ele, Romania nu va avea cum sa-si scada deficitul bugetar cu cate 1 punct procentual pe an in urmatorii 7 ani.

Aceste falie intre adeptii ajustarilor “ritualice” si cei al ajustarilor de impact ar trebui inchisa cat mai rapid prin recunoasterea faptului ca, de fapt, ambele sunt necesare si ca trebuie declansate impreuna pentru a aborda simultan cele doua mari deficite cu care se confrunta Romania: cel de incredere si cel bugetar. Iar ordinea nu e intamplatoare…

Un weekend placut!


Aboneaza-te pentru a primi notificari cand noi articole sunt publicate

Loading