In literatura, exista o multime de definitii legate de leadership. Din punctul meu de vedere, ingredientul esential si unic al leadership-ului este increderea. Orice intentie, orice plan de leadership, pleaca de existenta sau inexistenta increderii. Nu poti sa te manifesti ca leader, nu poti sa ai pretentia sa fii urmat, daca lipseste acest ingredient esential: increderea.
Mai departe, va propun ca increderea sa o privim ca pe un “capital”. Un “capital” care, nota bene, se erodeaza in timp. Increderea nu poate fi oarba. Increderea in timp poate sa aiba de suferit. Si, daca o privim ca pe un “capital” care se erodeaza in timp din diferite motive, trebuie sa ne gandim ca, din cand in cand, e necesar sa facem si niste “majorari de capital”. Cum facem aceste “majorari de capital”, al capitalului numit incredere., in calitate de leader?
De exemplu, prin identificarea unor succese de etapa si popularizarea lor. Daca obiectivul este indepartat, putini vor avea rabadare, isi vor pastra increderea, pana cand acel obiectiv va fi atins. Si atunci, este esential ca, pe parcurs, sa ii facem partasi la succesele de etapa si, in felul acesta, sa le alimentam increderea ca directia in care mergem este cea corecta, si, iata, produce rezultate.
Cum mai putem face aceasta “majorare de capital”? Prin comunicare. Este esential ca oamenii sa inteleaga de ce facem lucruri, cum le facem, care sunt amenintarile, care sunt riscurile. Este esential, fie ca e vorba de “business as usual”, fie de situatii de criza, sa incercam sa evitam suprizele. Oamenilor nu le plac surprizele daca sunt neplacute. Si atunci, oferindu-le mai multa predictibilitate, alimentam acest capital de incredere. Pentru ca arati ca totul este sub control, intelegi ce se intampla si ii informezi si pe cei din jurul tau.
Cum mai majoram acest “capital”? Prin empatie. Nu e suficienta comunicarea intr-un monolog rece. Oamenii au preocupari, oamenii sunt stresati, au probleme pesonale , Pentru a-i aduce alaturi de tine, empatia este extrem de importanta. Si, atentie, nu toata lumea are personalitatea potrivita pentru a empatiza. Insa, indiferent daca este in zona ta de confort sau nu, este important sa iesi din aceasta zona si sa emptatizezi cu cei din jur. Nu poti fi un lider adevarat ramanand tot timpul rece, distant fata de cei din jurul tau.
Si, in sfarsit, ultimul demers prin care majorezi capitalul de incredere este prin “angajarea” celor de sus in sensul de “engagement”. Comunicam, anuntam succesele de etapa, empatizam, dar e nevoie sa ii si insufletesti pe cei din jurul tau, sa le creezi motivatia necesara care sa faca lucrurile sa se intample.
In final, este esential ca increderea sa functioneze in ambele directii: liderul sa aiba incredere in oamenii sai, dar si ei sa aiba incredere in lider. In acest sens, un element esential este existenta unei culturi organizationale puternice. Pentru ca oamenii trebuie sa stie ce trebuie sa faca pentru ca liderul sa aiba incredere in ei. Si raspunsul este simplu: sa respecte valorile culturii organizationale pe care o au si atunci cu siguranta nu vor gresi.
(fragment din discutia de la Power breakfast-ul organizat de Forbes Romania)