Prima pagina Despre mine Ganduri pentru weekend Invitatii mei Contributii editoriale Contact

Maslow ne sugereaza modelul revenirii economice

Publicat la data de: 28-11-2020

Posted on: November 28th, 2020 by RaduC No Comments

Intr-un moment in care multi se intreaba cum ar putea sa arate forma revenirii economice post pandemie, probabil ca un raspuns rezonabil ar fi ca utilizarea oricarei litere a alfabetului ar da un rapsuns mai degraba simplist. Economiile cuprind o mare diversitate de sectoare, iar iesirea fiecaruia dintre ele din criza indusa de pandemie va avea o serie de specificitati ce nu pot fi ignorate. In scopul identificarii acestora, va trebui sa plecam de la veriga slaba care a fost la originea crizei economice: omul. Asta inseamna ca evolutiile economice viitoare vor fi strans dependente de  viteza schimbarii comportamentului uman, mai precis, de masura in care prioritatile/nevoile oamenilor se vor schimba in perioada de timp ce va urma.

Iar daca vorbim de prioritatile/nevoile oamenilor, ce punct de plecare mai bun am putea avea decat modelul lui Maslow. Piramida nevoilor umane imaginata de celebrul psiholog american este la originea unui model motivational care pleaca de la cinci niveluri ale acestor nevoi, completate ulterior, tot de catre el, cu trei alte dimensiuni mentionate in continuare intre paranteze: fiziologice, de siguranta, de dragoste si apartenenta, (cognitive , estetice), de respect, de autorealizare, (de transcendenta). Cel mai probabil, aceasta ierarhie a nevoilor umane ar putea fi cheia de bolta a modelului dupa care diferite sectoare ale economiei isi vor reveni.

Astfel, la baza piramidei se afla nevoile umane de baza (fiziologice), precum cele referitoare la hrana, imbracaminte, adapost. Cred ca putem estima ca, in principiu, furnizorii de bunuri si servicii legate de nevoile de baza ale oamenilor au avut cel mai putin de suferit pe parcursul pandemiei si, din acest motiv, nu cred ca se pune problema unei relansari economice pentru aceste sectoare. Cererea s-a mentinut  constanta, dar ne putem imagina o variatie a preferintelor consumatorilor in structura de consum.

Ma gandesc, de exemplu, ca in conditiile in care munca de acasa a fost o solutie mai ales pentru gulerele albe, cererea de costume, cravate si camasi a cunoscut o scadere in favoara imbracamintii de tip casual. Sau la faptul ca cererea de locuinte nu are cum sa scada, dar structura cererii e de asteptat sa se fi schimbat de la cladiri de birouri spre cladiri de apartamente, de la apartamente la case sau de la proprietate spre chirie.

Nivelul urmator este cel al nevoii de siguranta. Si tocmai pentru ca acesta dimensiune a fost amenintata profund de pandemie, toate produsele si serviciile de natura a a satisface au avut parte de o explozie a cererii din partea populatiei. Cele mai evidente sunt produsele farmaceutice, echipamentele medicale si serviciile medicale. Dar nu doar acestea. Avand in vedere ca siguranta era asigurata de distantare si lipsa de contact, toate produsele si serviciile menite sa pastreze distantarea au beneficiat si ele de o cerere exploziva: magazinele online, aplicatiile de colaborare la distanta, firmele de curierat.

Odata cu gasirea remediului medical se va face un reset total care va scadea cererea pentru astfel de servicii? Ma indoiesc. Nu cred ca trebuie sa ignoram faptul ca, pentru o buna perioada de timp, vom fi cu toii mai ipohondrii de cat eram acum un an, ca imunizarea prin vaccinare nu se va face peste noapte, ca succesul ei este inca incert. Din acest motiv, anticipez ca cererea pentru produsele si serviciile de acest medicale va ramane inca un an de zile probabil neschimbata, dupa care vom vedea un usor declin al cererii in domeniul produselor sanitare. De exemplu, este nerealist sa ne asteptam ca cererea de masti, echipament de protectie sau aparate de respirat sa se mentina. Odata stocurile strategice  constituite, cererea pentru produse si servicii specifice unei abordari reactive a pandemiei va scadea semnificativ, in timp ce cele aferente unei abordari proactive ( de ex. vaccinuri) va ramane la un nivel ridicat.

Descoperirea “fortata” a beneficiilor comertului online ii va face pe multi sa isi pastreze si in continuare aceste obiceiuri, nivelul acestor activitati de comercializare fiind asteptat sa isi mentina volumul la care au ajuns rapid.

Nivelul ulterior care face referire la nevoia de dragoste si apartenenta a reprezentat principala sursa de frustrare a populatiei. Distantare sociala a presupus exact opusul: izolarea, intreruperea socializarii de orice tip. In acest conditii,  sectoarele conomice care au la baza dependenta umana de socializare si care au primit o lovitura economica naucitoare vor cunoaste in perioada urmatoare o revenire exploziva. Ma gandesc aici de exemplu la terase si restaurante, la  parcuri si ecosistemul antreprenorial care le deserveste sau la marile evenimente sportive si culturale.  Pentru acest nivel al nevoilor umane substitutele sunt departe de a satisface, motiv pentru care trebuie sa ne asteptam la o intoarcere la normalitatea nealterata prepandemie.

Acelasi lucru cred ca il putem afirma si depre nivelul aferent nevoilor cognitive si estetice, care au avut si ele mult de suferit in aceasta perioada. Din nou, inlocuitorii sunt prea putini si imperfecti pentru ca lumea sa se simta atrasa de ei si, din acest motiv, si aici ne vom intoarce, cred exploziv, la normalitatea prepandemie a concediilor in strainatate si a zborurilor asociate, la savurarea in comun a spectacolele culturale de calitate, la calatorii si cunoastere in general.

Lovitura remanenta pe care o vor primi totusi companiile aeriene va fi cea legata de zborurile business, de departe cele mai profitabile. Calatoriile in acest scop, cu toate ca aveau o pondere de doar 12% in totalul biletelor de avion vandute, aveau o contributie la profitabilitatea companiilor care putea sa ajunga si la 75%. Schimbarea fundamentala in comunicarea de afaceri de la distanta adusa de pandemie, cel mai probabil, va ramane. Din acest motiv, scaderea semnificativa a calatoriilor business va fi permanenta, muscand o felie importanta din profitabilitatea companiilor aeriene.

Nivelurile ramase din piramida lui Maslow sunt probabil mai putin relevante din punct de vedere al impactului economic.

In cele de mai sus nu mi-am propus sa fac o inventariere exhaustiva a tuturor sectoarelor economice care vor fi influentate de revenirea economica, ci, mai degraba, sa sugerez un model de abordare prin care toti cei interesati ar putea sa judece rapiditatea si amploarea schimbarilor ce vor urma pentru a fi mai bine pregatiti in a lua startul.

Un weekend placut!

Cititorii acestui material sunt rugati sa consulte disclaimer-ul
prezent in Termeni si conditii de utilizare a continutului

Daca doriti sa lasati un comentariu cu privire la acest articol o puteti face aici

Vreau sa primesc notificari despre noile postari la :