Fix acum un an strazile din Santiago de Chile erau inundate de peste un milion de protestatari de toate varstele, unii dintre ei chiar violenti, profund nemultumiti de marimea pensiilor de care acestia beneficiau sau urmau sa beneficieze. Chile a fost prima tara din lume care a construit un sistem de pensii private de tip pilon 2, care, ulterior, a devenit un  model replicat in peste 30 de tari din America Latina, Asia de Sud-Est si Europa Centrala si de Est. Sistemul chilian era bazat pe o contributie de 10% din salariul brut al salariatilor si a inlocuit, nota bene, integral sistemul de pensii de stat.

In cei 40 de ani de existenta, activele fondurilor de pensii chiliene au depasit peste 200 de miliarde de dolari reprezentand peste 80% din PIB-ul Chile. In analize separate, la sfarsitul lui 2019, atat Financial Times cat si Reuters remarcau ca, prin sumele administrate si investitiile facute, fondurile de pensii chiliene au avut “o contributie cruciala la transformarea Chile in cea mai bogata tara din regiune, scotand milioane de chilieni din saracie”. Cu toate acestea, astazi se dovedeste ca suma acumulata nu este suficient de mare pentru acoperirea integrala a nevoilor la pensie. Si asta in principal din cel putin trei motive.

In 2010, conform Organizatiei Mondiale a Muncii, 40% din populatia activa a Chile muncea in sectorul informal pentru a scadea doar mai recent, in 2018, la 30%. Practic, un numar important de oameni au avut contributii, in cel mai bun caz, sporadice  la fondurile private de pensii. Merita remarcat si faptul ca plata contributiilor in Chile revine salariatilor in timp ce angajatorii nu platesc nimic.

In al doilea rand, contributiile de doar 10%, aproximativ jumatate din cele intalnite in tarile europene, au avut o valoare mult prea mica pentru a genera conturi de pensii suficient de mari, care sa acopere lipsa pensiei de stat si sa genereze o minima prosperitate la pensie. In al treilea rand, varsta de pensionare relativ scazuta, femeile la 60 de ani si barbatii la 65 de ani, a facut ca perioada de acumulare sa nu fie suficient de lunga.

Din pacate, in pofida slabiciunilor si erorilor deja facute, sistemul chilian se misca si in 2020 intr-o directie demolatoare. Pentru a inrautati si mai mult situatia, decizii populiste luate in cursul acestui an de parlament, in pofida opozitiei guvernului, au permis chilienilor sa retraga in iulie 10% si in luna aceasta inca 10% din conturile de pensii private, imputinand si mai mult sumele ramase disponibile pentru perioada pensionarii.

Care sunt invatamintele care pot fi trase pentru Romania?

Pilonul 2 poate avea o contributie insemnata la dezvoltarea economica a Romaniei prin investitiile predominant locale pe care le realizeaza. Cu cat sumele stranse vor fi mai mari cu atat impactul economic va fi mai semnificativ si vor contribui la dezvoltarea accelerata a tarii.

Marimea pensiei private va depinde in mod esential de marimea contributiei. Sumele stranse pana in prezent in conturile de pensii ar fi putut fi semnificativ mai mari daca nu ar fi existat abaterea de la calendarul initial al cresterii contributiilor, care a fost intrerupta acum 5 ani fara a mai ajunge niciodata la 6% din salariul brut. Pentru a da sumelor acumulate o mai mare consistenta este esentiala cresterea contributiilor cel putin la nivelul prognozat initial.

Munca la negru sau plata oficiala doar a salariului minim pe economie este o mare capcana pentru cei care accepta acest lucru. Pensia lor de stat si privata vor fi minime, reflectand marimea contributiilor sociale pe care le-au platit la un nivel minim, sporadic sau deloc.

Varsta de pensionare trebuie sa urmeze cresterea sperantei de viata pentru ca atat sistemul de stat cat si cel privat sa poata sa serveasca scopului pentru care exista. In tarile europene cresterea varstei de pensionare este in curs, iar Romania, confruntata cu problem demografice cel putin la fel de grave, nu are de ales decat sa urmeze acelasi curs.

Pensiile private au fost gandite (similar pensiilor de stat) ca plati constante lunare, menite sa asigure, in mod consecvent, un nivel de trai decent la pensionare. Orice decizii care ar permite scoaterea acestor bani prematur vor fi un cadou otravit, condamnand viitorii pensionari la saracie.

Chile ne demonstreaza ca, de fapt, problema nu este pilonul 2 in sine, ci tentatiile populiste care il pervertesc.

Un weekend placut!


Aboneaza-te pentru a primi notificari cand noi articole sunt publicate

Loading