Prima pagina Despre mine Ganduri pentru weekend Invitatii mei Contributii editoriale Contact

Se afla “Simona Halep Ltd.” intr-o criza de crestere?

Publicat la data de: 23-02-2018

Posted on: February 23rd, 2018 by RaduC No Comments

Recunosc. Sunt un mare fan al Simonei. Din acela care isi pune ceasul sa il trezeasca in miez de noapte pentru a-i urmari meciurile. Este o sportiva grozava, un om modest si o fata fermecatoare. O combinatie atomica, nu ai cum sa-i rezisti.  A muncit enorm pentru a ajunge in varf, iar familia ei este demna de admiratie si respect pentru eforturile si sacrificiile pe care le-a facut pentru Simona. Si tocmai aceste sentimente ma fac sa scriu gandurile de mai jos.

Scriam intr-o postare relativ recenta ca marea provocare a antreprenorilor din Romania (si nu numai) este sa reuseasca sa faca saltul la un nou nivel cu afacerile lor de succes. Afaceri care au fost construite ca un “one (wo)man show” al unui antreprenor inspirat  si care, ulterior, au devenit afaceri de familie, au sanse mici sa isi atinga adevaratul potential continuand sa opereze in sistemul de guvernanta care le-a adus succesul in prima faza. Cu alte cuvinte, cheia unei afaceri de succes si de anvergura este recunoasterea momentului in care antreprenorul si familia acestuia si-au atins limita de competenta pentru a creste afacerea in continuare. Este momentul in care structura de guvernanta a afacerii devine din ce in ce mai importanta, momentul in care prezenta unor oameni din afara familiei, cu experienta specializata, devine extrem de importanta pentru cresterea in continuare a competitivitatii afacerii.

Mai mult, semnalam faptul ca si acesta este, probabil, unul dintre motivele pentru care atat de putine firme romanesti au o anvergura macar regionala, ca sa nu mai vorbim de una globala, si pentru care multe firme private romanesti se vand in faze incipiente in loc de a fi dezvoltate si a capata notorietate internationala. Problema este incapacitatea antreprenorilor de a schimba structura de guvernanta a afacerii, ramanand ancorati in principiul “daca am avut succes pana acum functionand asa, cu siguranta vom avea si in viitor”.

Nu cumva si “Simona Halep Ltd.” se afla intr-un astfel de moment? Simona este unul dintre putinele “produse” din Romania care se afla in top-ul mondial. A inceput ca o jucatoare de tenis talentata si muncitoare si, in mod inevitabil, succesele ei repetate au transformat-o intr-un “produs”.  Este o vorba care spune: “un produs foarte bun se vinde singur”. Cam asta a fost Simona…

Dar ea merita cu mult mai mult de atat. Ea merita sa devina un brand global si sa beneficieze de toate avantajele financiare si de imagine pe care un astfel de statut le aduce. Doar ca pentru asta e nevoie de o schimbare de paradigma, e nevoie de un nou model de  “guvernanta”. Spun asta pentru ca nu pot sa gasesc alta explicatie pentru cateva accidente care nu ar avea ce sa caute alaturi de un brand puternic international. Incidente care au intrigat opinia publica, ele nefiind caracteristice unor brand-uri de top din tenis.

Astfel, pe intreaga durata a Open-ului australian, in timp ce Simona juca pe viata si pe moarte in meciuri istorice, pe pagina ei de Facebook nu a aparut nicio postare pentru cei care o iubesc si o urmaresc. Brand-urile globale au profesionsiti care au ca specializare promovarea constanta si inovatoare a imaginii brand-ului in social media.

SimonaIn aceeasi perioada, presa internationala nota cu uimire situatia absolut inedita in care se afla leader-ul tenisului feminin mondial, ramasa fara un sponsor. Inutil sa spunem ca evitarea unor astfel de momente, despartirea de sponsorul vechi si negocierea cu unul nou, necesita planificare, anduranta si de ce nu, siretenie. Altminteri o rezolvare atat de “sofisticata” precum stergerea cu un marker a siglei sponsorului vechi de pe un element vestimentar si aparitia apoi  in public poate avea efecte nebanuite. Cu siguranta a fost o coincidenta faptul ca “pe surse” s-a aflat despre intentia Simonei de a se intoarce “spasita” la oferta initial respinsa a sponsorului vechi si ca acesta a refuzat-o. O umilinta care putea fi evitata. Un brand global isi ia masuri pentru managementul situatiilor de criza, tocmai pentru ca sa nu treaca prin astfel de situatii.

In sfarsit, startul oarecum ciudat in colaborarea cu Nike, care nu a dovedit un apetit deosebit de a si-o asuma pe Simona. O situatie bizara, atipica pentru un brand global precum Simona Halep. De aici o serie de semne de intrebare. Unele dintre ele mentionate in acest comentariu.

Despre cat de profesionist sunt administrati banii atat de munciti ai Simonei, nu avem informatii.

O firma care are un produs de o calitate exceptionala poate deveni un brand global de succes doar beneficiind de o guvernanta cu profesionisti specializati in productie, in vanzari si marketing, in probleme financiare si investitii si asa mai departe. Pentru ca Simona sa transforme “Simona Halep Ltd.” intr-un brand global cred ca are nevoie sa faca saltul catre o astfel de guvernanta, la fel de profesionista precum cea a brand-urilor globale deja existente in sport. Multe nume va vor veni in minte imediat.

Din pacate, din exterior, compania “Simona Halep Ltd” seamana mai degraba cu o firma care plateste multi “consultanti”, dar nu are suficient de multi “directori” care sa vegheze intr-un mod dedicat si profesionist la varietatea de probleme care se cer rezolvate pentru a crea un brand global.

Asta nu inseamna ca oamenii care i-au fost alaturi pana acum nu mai sunt buni. Inseamna mai degraba ca are nevoie sa aduca alaturi de ei oameni cu competente complementare, selectati strict pe criterii profesionale. Valoarea ei o merita din plin.

Iar pentru cei care nu sunt siguri ca au inteles ce am vrut sa spun pana aici, un ultim paragraf, sper eu, lamuritor. Acum cativa ani am vazut pe Discovery Channel o emisiune despre cum a reusit Coca Cola sa devina si sa se mentina ca unul dintre cele mai puternice brand-uri globale. In cadrul filmului, cei de la Discovery au facut un test in orb. Au pus trei bauturi Cola in pahare fara etichete. Una era Coca Cola, a doua Pepsi, iar a treia, o bautura no name aleasa, e drept, cu grija de ei. Cele trei au fost notate de catre degustatori profesionisti. La final, cea mai apreciata a fost Cola no name. Pepsi si Coca-Cola sunt insa si astazi brand-uri globale. Cam despre asta e vorba…

Mult succes, Simona!

Cititorii acestui material sunt rugati sa consulte disclaimer-ul
prezent in Termeni si conditii de utilizare a continutului

Daca doriti sa lasati un comentariu cu privire la acest articol o puteti face aici

Vreau sa primesc notificari despre noile postari la :